Utilitzem cookies per millorar els nostres serveis. Si continueu navegant es considera que accepteu el seu ús.

Utilizamos cookies para mejorar nuestros servicios. Si continua navegando se considera que acepta su uso.

+info Info
Guia per a no experts

Per a més informació sobre els tributs que conformen el sistema tributari de les Illes Balears i la seva configuració consulti en aquest Portal la pàgina: Sistema tributari balear.


COMPRA D'UN PIS DE SEGONA MÀ

Allò més habitual en una compravenda d'aquestes característiques és que es realitzi a través d'escriptura pública atorgada per notari. A la notaria li donaranuna primera còpia de l'escriptura i dues còpies simples.
Les tramitacions posteriors, és a dir pagament d'imposts i registre, els pot realitzar vostè mateix o mitjançant un professional. En el cas que les realitzi vostè mateix ha de tenir en compte el següent:

1. Acudir als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació), amb els següents documents:

  • L'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa.
  • El model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i amb les etiquetes fiscals en els espais on les requereixin. Aquest model li servirà per pagar l'impost el qual haurà de ser ingressat a un banc col·laborador.
2. El model 600 (impost sobre transmissions patrimonials: transmissions oneroses) s'adquireix en les oficines de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). En aquests mateixos llocs li facilitarem la impressió d'etiquetes fiscals. També pot obtenir els models en aquest Portal: Models i formularis.
3. Per calcular el valor de l'immoble pot acudir als programes de valoració habilitats a l'efecte i disponibles en aquest Portal: Programes de valoració.
4. La transmissió d'inmobles té un  tipus de gravamen general mitjà en funció de tarifa progressiva.
5. El termini de pagament de l'impost serà d'un mes a comptar del dia en què es realitza l'acte o contracte.
6. Lloc de presentació: als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). Haurà d'acompanyar l'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa a més del model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i amb les etiquetes fiscals en els espais on es requereixin.
7. Formes i llocs de pagament: per via telemàtica mitjançant aquest Portal o en les entitats financeres col·laboradores autoritzades (Banca March; "Sa Nostra", Caixa de Balears; Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa"; BBVA, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria; Banco de Crédito Balear; "Colonya", Caixa de Pollença; Caixa Rural de Balears). En cas de pagament en una entitat col·laboradora, questa es quedarà amb un full del model 600.
8. Després de rebre la documentació, s'imprimiran els segells corresponents en l'escriptura i l'exemplar del model 600 que vagi destinat al Registre de la Propietat.

EXEMPLE

El Sr. Antonio Lopez Gonzalez, compra un pis de 120 metres quadrats en C/ Carrer Marqués Luis, nº 0 al senyor José Hernández. La compra es realitza davant el notari XXXXXX, de Palma de Mallorca amb data 2 de gener de 2013 y número de protocol 12. El preu de la compra es de 500.000 € i el Sr. Lopez acudeix com a presentador dels documents per pagar i presentar el model 600 corresponent. Els passos que s'han de seguir per emplenar l'imprès 600 son els següents:

1.- Aferrar en totes les còpies les etiquetes fiscals del subjecte passiu (en l'exemple el comprador Sr. López).
2.- Aferrar en totes les còpies les etiquetes fiscals del transmitent ( en l'exemple el venedor Sr. Hernández.
3.- Aferrar en totes les còpies les etiquetes fiscals del presentador si fos persona diferent del venedor i comprador.
4.- Emplenar la resta de caselles amb les dades requerides fins arribar a la part de la liquidació que segons l'exemple es complimentaria de la manera següent:

Aplicarem un tipus de gravamen mitjà resultant de l'aplicació de l'escala següent segons el valor real total de l'inmoble , en aquest supòsit 500.000,-

Valor total de l'immoble fins a (euros)  Quota integra(euros) Resta Valor fins (euros) Tipus Aplicable (%)
0
 0
400.000
8
400.000
32.000
200.000
9
600.000
50.000
400.000
10
1.000.000
90.000
en endavant 
11

-Veiem que fins 400.000,01 li correspon una quota integra de 32.000,00 €.
- A la resta, és a dir als 100.000 €, veiem que li correspon un tipus del 9%, el que ens dóna la quantitat de 9.000 €
- Sumem aquestes dues quantitats: 32.000,00 + 9.000 = 41.000 - Per obtenir el  tipus mitjà  dividim aquesta quantitat (41.000) pel valor total   d'immoble  (500.000,00), de la qual resulta un quocient de 0,082.
- El quocient el multipliquem per 100, que ens donaria: 8,2
- Aquest tipus mitjà del 8,2% l'aplicaríem a la base imponible, es a dir el que es transmet, que en aquest cas és el 100% del valor total de l'immoble, o sigui a 500.000,00 €
- En conseqüència la quota que hauria d'ingressar el Sr. Lopez seria de 41.000 €.

Si el bé immoble transmès és qualificable urbanísticament com a plaça de garatge - excepte en el cas de garatges annexos a habitatges fins a un màxim de dos en que s'aplicarà la regla general anterior-, el tipus mitjà aplicable serà el que resulti d' aplicar la tarifa següent en funció del valor real del garatge objecte de transmissió o de constitució o cessió del dret real: 

Valor total del garatge fins a (euros) Quota integra (euros) Resta Valor fins  (euros)
Tipus (%)
0,00
0,00
30.000,00
8
30.000,01
2.400,00
en endavant
9

  
 La manera de càlcul del tipus mitjà seria el mateix que hem vist en l'exemple anterior.



COMPRA D'UN PIS NOU

Allò més habitual en una compravenda d'aquestes característiques és que es realitzi a través d'escriptura pública atorgada per notari. A la notaria li donaran una primera còpia de l'escriptura i dues còpies simples.
Les tramitacions posteriors, és a dir pagament d'imposts i registre, pot realitzar vostè mateix o mitjançant un professional.
En el cas que les realitzi vostè mateix ha de tenir en compte el següent:

1. Acudir als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació), amb els següents documents, amb els següents documents:
  • L'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa.
  • El model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i enganxant les etiquetes fiscals en els espais on les requereixin. Aquest model li servirà per pagar l'impost.
2. El model 600 (impost sobre transmissions patrimonials: transmissions oneroses) s'adquireix en les oficines de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). En aquests mateixos llocs li facilitarem la impressió d'etiquetes fiscals. També pot obtenir els models en aquest Portal: Models i formularis.
3. Per calcular el valor de l'immoble pot acudir als programes de valoració habilitats a l'efecte i disponibles en aquest Portal: Programes de valoració.
4. El tipus de gravamen general serà de l'1,2%.
5. El termini de pagament de l'impost serà d'un mes a comptar del dia en què es realitza l'acte o contracte.
6. Lloc de presentació: als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). Haurà d'acompanyar l'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa a més del model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i amb les etiquetes fiscals en els espais on es requereixin.
7. Formes i llocs de pagament: per via telemàtica mitjançant aquest Portal o en les entitats financeres col·laboradores autoritzades (Banca March; "Sa Nostra", Caixa de Balears; Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa"; BBVA, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria; Banco de Crédito Balear; "Colonya", Caixa de Pollença; Caixa Rural de Balears). En cas de pagament en una entitat col·laboradora, questa es quedarà amb un full del model 600.
8. Després de rebre la documentació, s'imprimiran els segells corresponents en l'escriptura y l'exemplar del model 600 que vagi destinat al Registre de la Propietat.

EXEMPLE

El Sr. Bartolomé Benito compra un pis nou que s'acaba de construir a la constructora La Ideal S.A. per un import de 90.000 euros mes el corresponent IVA, situat al carrer Avingut, 0 davant un notari de la ciutat de Palma de Mallorca. L'escriptura és de 2013 i el nombre de protocol 12 el senyor Bartolomé Benito acudeix com a presentador per pagar i presentar el model 600 corresponent.
Els passos que s'han de seguir per emplenar l'imprès són els següents
1. Aferrar en totes les còpies les etiquetes fiscals del Subjecte Passiu (en l'exemple, el comprador)
2. Aferraren totes les còpies les etiquetes fiscals del transmitent (en l'exemple, el venedor)
3. Aferraren totes les còpies les etiquetes fiscals del presentador dels documents.
4. Assenyalar a la casella número 4 el concepte segons relació adjunta que s'acompanya al model 600 (en el nostre exemple DN4).
5. Data de meritació o data de l'escriptura (en marge superior dreta, a l'esquerra de la casella 83)
6. Nombre de subjectes passius i de transmitents, caselles 83 i 84.
7. Emplenar les dades relatives a "DESCRIPCIÓ DEL BÉ, OPERACIÓ, ACTE O CONTRACTE".
8. Valor declarat, segons l'exemple serà de 90.000 euros a col·locar a la casella 63.
9. Emplenar la casella 70, amb el valor declarat, en el nostre cas, 90.000 euros.
10. Especificar el tipus de gravamen que correspon al concepte declarat, en el nostre cas al concepte DN4 correspon un tipus de gravamen l'1,2%.
11. Un senzill càlcul de multiplicar per 1,2% la base imposable ens indicarà qual és la quota (casella 75 i 78).
12. Si paga l'impost fora de termini,  aconsellem s'acosti a les nostres dependències per informar-li com emplenar les caselles 79 i 80.
13. No s'oblidi incloure la data de presentació a la casella 90 i les signatures del subjecte passiu i del presentador.



CONSTITUCIÓ D'HIPOTECA SOBRE UN PIS NOU O USAT

La constitució d'hipoteca es formalitza mitjançant escriptura pública. A la notaria li donaran una primera còpia de l'escriptura i dues còpies simples. Les tramitacions posteriors, és a dir pagament d'impostos i registre, pot realitzar vostè mateix o mitjançant un professional.

En el cas que les realitzi vostè mateix ha de tenir en compte el següent:

1. Acudir als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació), amb els següents documents:
  • L'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa.
  • El model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i amb les etiquetes fiscals en els espais on es requereixin. Aquest model li servirà per pagar l'impost.
2. El model 600 (impost sobre transmissions patrimonials: transmissions oneroses) s'adquireix en les oficines de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). En aquests mateixos llocs li facilitarem la impressió d'etiquetes fiscals. També pot obtenir els models en aquest Portal: Models i formularis.
3. El valor a declarar serà l'import total que es garanteix, és a dir normalment la suma de la quantitat prestada, 3 o 5 anys d'interessos ordinaris, interessos de demora, costes i despeses.
4. El tipus de gravamen es de l'1,2%.
5. El termini de pagament de l'impost serà d'un mes a comptar del dia en què es realitza l'acte o contracte.
6. Lloc de presentació: als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). Haurà d'acompanyar l'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa a més del model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i amb les etiquetes fiscals en els espais on es requereixin.
7. Formes i llocs de pagament: per via telemàtica mitjançant aquest Portal o en les entitats financeres col·laboradores autoritzades (Banca March; "Sa Nostra", Caixa de Balears; Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa"; BBVA, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria; Banco de Crédito Balear; "Colonya", Caixa de Pollença; Caixa Rural de Balears). En cas de pagament en una entitat col·laboradora, questa es quedarà amb un full del model 600.
8. Després de rebre la documentació, s'imprimiran els segells corresponents en l'escriptura i l'exemplar del model 600 que vagi destinat al Registre de la Propietat.



CANCEL·LACIÓ D'HIPOTECA

La constitució d'hipoteca es formalitza mitjançant escriptura pública. A la notaria us donaran una primera còpia de l'escriptura i dues còpies simples. Amb efectes d'1 de gener de 2001 les primeres còpies d'escriptures notarials que documentin la cancel•lació d' hipoteques queden exemptes i des del dia 1 d'abril de 2012 no és obligatori que es presentin a l'Agència Tributària de les Illes Balears les escriptures públiques mitjançant les quals es formalitzi, exclussivament la cancel•lació d'hipoteques sobre béns immobles, quan aquesta cancel•lació obeeixi al pagament de l'obligació garantida i estiguin exemptes de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats , de tal manera que podrà presentar directament l'escriptura davant el registre de la propietat



COMPRA D'UN VEHICLE USAT ENTRE PARTICULARS

En el cas que les realitzi vostè mateix ha de tenir en compte el següent:

1. Acudir als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació) i sol·licitar el model 620 (impost sobre transmissions patrimonials: compravenda de determinats mitjans de transport usats entre particulars). En aquests mateixos llocs li facilitarem la impressió d'etiquetes fiscals. També pot obtenir els models en aquest Portal: Models i formularis.
2. Per emplenar el model 620 necessitarà etiquetes fiscals i tenir a mà el permís de circulació i en la fitxa tècnica, ja que moltes de les dades que en ells apareixen serviran per emplenar l'imprès.
3. Haurà d'indicar el preu de venda del vehicle, o el valor segons taules del mateix, si fos superior al preu de venda. Per calcular el valor del vehicle, pot acudir als programes de valoració habilitats a l'efectes i disponibles en aquest Portal: Programes de valoració.
4. El tipus de gravamen general per transmissió de vehicles usats és del 4%. El tipus és el 8% en el cas de vehicles de turisme i de vehicles tot terreny que, segons la classificació de preus mitjans de venda que estableix anualment el ministeri competent en matèria d'hisenda mitjançant una ordre, superin els 15 cavalls de potència fiscal.
5. Formes i llocs de pagament: per via telemàtica mitjançant aquest Portal o en les entitats financeres col·laboradores autoritzades (Banca March; "Sa Nostra", Caixa de Balears; Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa"; BBVA, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria; Banco de Crédito Balear; "Colonya", Caixa de Pollença; Caixa Rural de Balears). En cas de pagament en una entitat col·laboradora, questa es quedarà amb un full del model 620.
6. Un cop pagat l'impost no cal acudir a les oficines de l'Agència Tributària de les Illes Balears, sinó que pot anar directament amb tota la documentació i la còpia del model 620 a la Direcció Provincial de Tràfic per efectuar el canvi de nom.

EXEMPLE

El senyor Gregorio Jiménez compra a Narcís Ponce un cotxe marca BMW 315 de 1573 c.c. de segona mà la data de posada del qual en circulació és del 31 de desembre de l'any 2000.
La base mínima a declarar segons ens informen en el Departament Tributari és de 6.030 €. Els passos que s'ha de seguir per emplenar l'imprès són els següents:

1. Aferrar en totes les còpies les etiquetes fiscals del Subjecte Passiu (en l'exemple, el comprador Gregorio Jiménez).
2. Aferrar en totes les còpies les etiquetes fiscals del transmitent (en l'exemple, el venedor Narcís Ponce).
3. Aferrar en totes les còpies les etiquetes fiscals del presentador dels documents.
4. Data de meritació o data de la compra (en marge superior dreta, apartat 2).
5. Con la fitxa tècnica i el permís de circulació a mà emplenar les dades relatives a "CARACTARÍSTIQUES TÈCNIQUES".
6. Valor declarat, segons l'exemple serà de 6.030 euros a col·locar a la casella 74. 7. Base imposable és el valor declarat. Casella 75 igual a casella 74.
8. Un senzill càlcul de multiplicar per 8 la base imposable i dividir el resultat per 100 ens indicarà qual és la quota (casella 77).
9. Si paga l'impost fora de termini li aconsellem s'acosti a les nostres dependències per informar-li el emplenar les caselles 78 i 79.
10. No s'oblidi incloure la data de presentació a la casella 90 i les signatures del subjecte passiu i del presentador.
11. Un cop pagat l'impost pot anar directament a la Direcció Provincial de Tràfic a efectuar el canvi de nom, sense necessitat acudir prèviament a les oficines de la Conselleria.

Veure model 620 emplenat amb les dades de l'exemple.



CONSTITUCIÓ D'UNA SOCIETAT

Aquestes operacions es realitzen a través d'escriptura pública atorgada per notari. En la notaria li lliuraran una primera còpia de l'escriptura i dues còpies simples.
Les tramitacions posteriors, és a dir pagament d'impostos i registre, podeu realitzar-les vos mateix o mitjançant un professional. En el cas que les realitzeu vos mateix heu de tenir en compte:
1. Acudir a les oficines de l'Agència Tributària de les Illes Balears  (més informació), amb els següents documents:
  • L'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa.
  • El model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i enganxant les etiquetes fiscals en els espais on es requereixin. S'ha d'indicar al model que la constitució de societat està exempta en virtut l'art. 45.I.B) 11 del RDLEG. 1/1993 Text Refós de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
2. El model 600 (impost sobre transmissions patrimonials: operacions societàries) s'adquireix en les oficines de l'Agència Tributària de les Illes Balears (més informació). En aquests mateixos llocs us facilitarem la impressió d'etiquetes fiscals. També podeu obtenir els models en aquest Portal: Models i formularis.
Recordau que el CIF que heu hagut de sol·licitar prèviament a l'Agència Estatal d'Administració Tributària és provisional fins que hagueu realitzat la corresponent liquidació.
3. El tipus de gravamen és de l'1% de la base imposable. Per a la determinació de la base imposable cal distingir entre dos grups de societats:
  • Societats que limiten la responsabilitat dels socis (anònimes, de responsabilitat limitada ...): Per aquestes societats la base imposable coincideix amb l'import nominal en què el capital quedi inicialment fixat, amb addició de les primes d'emissió que, si s'escau s'exigeixin.
  • Altres societats: Les societats diferents de les incloses en el paràgraf anterior determinen la base imposable pel valor net de les aportacions (valor real menys càrregues i despeses deduïbles).

Atès que la constitució és exempta, l'ingrés serà sempre de 0,00 euros.

4. No heu de pagar l'1% en els desemborsaments dels dividends passius, ja que aquests desemborsaments són part de la constitució de les societats, per les quals ja es va tributar en el moment de la constitució.
5.El termini de pagament i presentació de l'impost serà d'un mes a comptar des del dia en què es realitza l'acte o contracte. Ja que no té ingrés, s'ha de complir aquest termini igualment per a la presentació.
6.Lloc de presentació: en els Serveis Centrals, en les Delegacions insulars i en les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agència Tributària de les Illes Balears (més informació). Haureu d'acompanyar l'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa a més del model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i enganxant les etiquetes fiscals en els espais on es requereixin.
7. . Formes i llocs de pagament: per via telemàtica a través d'aquest Portal i en les entitats financeres col·laboradores autoritzades (Banca March; "Sa Nostra", Caixa de Balears; Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, ??"la Caixa"; BBVA, Banc Bilbao Vizcaya Argentaria; Banc de Crèdit Balear; "Colonya", Caixa de Pollença; Caixa Rural de Balears). En cas de pagament en entitat col·laboradora, aquesta es quedarà amb un full del model 600.
8. Després de rebre la documentació, s'imprimiran els segells corresponents en l'escriptura i l'exemplar del model 600 que vagi destinat al Registre Mercantil.


EXEMPLE

L'empresa BAL S.A. es constitueix com a societat anònima domiciliada a Palma de Mallorca emetent per això accions per valor nominal total de 900.000 euros i una prima d'emissió total de 100.000 €. La constitució es fa davant un notari de Palma el dia 15 de gener de 2003 i el nombre de protocol és 1234. La pròpia empresa acudeix com a presentador per pagar i presentar el model 600 corresponent a les oficines de l'Agència Tributària de les Illes Balears.
Els passos a seguir per emplenar l'imprès són els següents:
1. Enganxar en totes les còpies les etiquetes fiscals del Subjecte Passiu (en l'exemple, la pròpia societat).
2. Enganxar en totes les còpies les etiquetes fiscals del presentador dels documents.
3. Assenyalar a la casella número 4 el concepte segons relació adjunta que s'acompanya al model 600 (en el nostre exemple SX0).
4.Data de meritació és la data de l'escriptura (el seu espai està en el marge superior dret, a l'esquerra de la casella 83).
5.Nombre de subjectes passius, caselles 83.
6. Omplir les dades relatives a "DESCRIPCIÓ DEL BÉ, OPERACIÓ O ACTE".
7. Valor declarat, segons l'exemple serà de 1.000.000 euros a col·locar a la casella 63.
8. Marcar la casella 64 per indicar l'exempció i la casella 66 per al fonament (art. 45.IB) .11 del RDLEG. 1/1993 Text Refós de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats).
9. Emplenar casella 70, amb el valor declarat, en el nostre cas, 1.000.000 €.
10. Especificar el tipus de gravamen que correspon al concepte declarat, en el nostre cas al concepte SX0 correspon un tipus de gravamen d'1%.
11. No s'oblideu incloure la data de presentació a la casella 90 i les signatures del subjecte passiu i del presentador.




DONACIONS D'IMMOBLES DE PARES A FILLS

Regulació autonòmica: Llei 22/2006, de 19 de desembre, de reforma de l'impost sobre successions i donacions.
La tramitació és la següent:
1. Liquidar l'impost sobre donacions en l'oficina de l'Agència Tributària de les Illes Balears corresponent (més informació).
Haurà de presentar-se la documentació següent:

a) Document que acrediti la donació efectuada (escriptura pública, document privat –en el cas de vehicles o embarcacions– o instància) acompanyat d'una còpia simple.
b) El model 651 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i enganxant les etiquetes fiscals en els espais on les requereixin. Aquest model li servirà per pagar l'impost.
c) Un xec conformat o xec bancari (sempre a nom del Govern de les Illes Balears), o bé diners en efectiu, en quantia igual a què ha d'ingressar.

2. El model 651 (impost sobre successions i donacions: donacions) s'adquireix en les oficines de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). En aquests mateixos llocs li facilitarem la impressió d'etiquetes fiscals.
3. Per calcular el valor de l'immoble pot acudir als programes de valoració habilitats l'efecte i disponibles en aquest Portal: Programes de valoració.
4. En el cas d'existir alguna circumstància que disminueixi el valor dels béns immobles – mal estat de conservació, accidents, etc.- és aconsellable acompanyar algun document que justifiqui la pèrdua de valor com per exemple fotografies, factures per reparacions importants o qualsevol altre que es jutgi apropiat
5. El termini de pagament de l'impost serà d'un mes a comptar del dia en què es realitza l'acte de donació.
6. Lloc de presentació: als Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). Haurà d'acompanyar l'escriptura (primera còpia) i una còpia simple de la mateixa a més del model 600 emplenat amb les dades sol·licitades en el mateix i amb les etiquetes fiscals en els espais on es requereixin.
7. Formes i llocs de pagament: per via telemàtica mitjançant aquest Portal o en les entitats financeres col·laboradores autoritzades (Banca March; "Sa Nostra", Caixa de Balears; Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa"; BBVA, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria; Banco de Crédito Balear; "Colonya", Caixa de Pollença; Caixa Rural de Balears). En cas de pagament en una entitat col·laboradora, questa es quedarà amb un full del model 600.
8. Un cop liquidat l'impost sobre donacions pot sol·licitar-se el canvi de titularitat en el registre públic corresponent d'aquells béns que figurin inscrits a nom de l'anterior propietari, com per exemple en cas de béns immobles, vehicles o embarcacions.



FAMILIAR QUE REP UNA HERÈNCIA

Regulació autonòmica: Llei 22/2006, de 19 de desembre, de reforma de l'impost sobre successions i donacions.
La tramitació és la següent:
1. Reunir la documentació necessària:

a) Certificat de defunció del causant (la persona morta) del Registre Civil.
b) Certificat del Registre General d'Actes d'Última Voluntat.
c) Còpia del testament de la persona morta. Si aquesta no ho hagués atorgat haurà d'aportar-se testimoni de la Declaració d'Hereus, Acta de Notorietat o relació de presumptes hereus.
d) Relació d'hereus i fotocòpies del DNI de la persona morta i del dels hereus.
e) Relació de tots els béns que posseïa el causant (habitatges, finques urbanes i rústiques, vehicles i embarcacions, (adjuntant les seves respectives documentacions com la fitxa tècnica, permís de circulació, etc…), comptes bancàries, el extracte bancari de l’ últim any del compte corrent fins a la data de defunció del causant , valors mobiliaris, fons d'inversió, segurs, etc.) i relació detallada dels deutes, despeses i càrregues(amb la seva documentació acreditativa).

2. Adjudicar-se l'herència, normalment mitjançant l'atorgament d'una escriptura notarial d'acceptació.
3. Liquidar l'impost sobre successions en l'oficina de l'Agència Tributària de les Illes Balears corresponent (més informació).
Haurà de presentar-se la documentació següent:Haurà de presentar-se la documentació següent:

a) Escriptura notarial (còpia autèntica) o resolució judicial d'adjudicació de l'herència, acompanyades d'una còpia simple, i els documents ressenyats en l'apartat I.
b) Models 650 (un model per cada hereu) i 660 (només un model per herència) i annexos emplenats i el sobre de presentació. Aquests models pot adquirir-los en les oficines de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació). En aquests mateixos llocs li facilitarem la impressió d'etiquetes fiscals.
c) Un xec conformat o xec bancari (sempre a nom del Govern de les Illes Balears), o bé diners en efectiu, en quantia igual a què ha d'ingressar.
d) Liquidar l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de natura urbana a l'Ajuntament corresponent.

4. El termini de pagament de l'impost serà de sis mesos des del dia en què es va produir la defunció.
5. Per evitar haver de desplaçar-se dos cops, una per recollir els impresos i una altra per presentar-los, se suggereix imprimir el model 650 i efectuar els càlculs segons les instruccions de l'imprès. Per fer això, s’ha de descarregar un programa d’auxili existent en la pàgina web www.atib.es, amb el qual podrà emplenar l’ imprès.
Per calcular el valor de l'immoble pot acudir als programes de valoració habilitats a l'efecte i disponibles en aquest Portal: Programes de valoració.
En el cas d'existir alguna circumstància que disminueixi el valor dels béns immobles (mal estat de conservació, accidents, etc.), és aconsellable acompanyar algun document que justifiqui la pèrdua de valor com per exemple fotografies, factures per reparacions importants o qualsevol altre que es jutgi apropiat.
6. Lloc de presentació: en els Serveis Centrals, a les Delegacions insulars o a les oficines de la recaptació de zona Mallorca de l'Agencia Tributària de les Illes Balears (més informació).
7. Formes i llocs de pagament: per via telemàtica mitjançant aquest Portal o en les entitats financeres col·laboradores autoritzades (Banca March; "Sa Nostra", Caixa de Balears; Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa"; BBVA, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria; Banco de Crédito Balear; "Colonya", Caixa de Pollença; Caixa Rural de Balears).
8. Un cop liquidat l'impost sobre donacions pot sol·licitar-se el canvi de titularitat en el registre públic corresponent d'aquells béns que figurin inscrits a nom del causant, com per exemple en cas de béns immobles, vehicles o embarcacions.



EXPLOTACIONS AGRICOLES, RAMADERES, FORESTALS O MIXTES I SERVEIS PÚBLICS D’EXTINCIÓ D’INCENDIS – EXEMPCIÓ CÀNON SANEJAMENT D’AIGÜES

N’és exempt l’abocament d'aigües residuals realitzat per les explotacions agrícoles, ramaderes, forestals o mixtes i també l’aigua destinada als serveis públics d’extinció d’incendis.

El benefici de l’exempció serà aplicable des que se’n  faci el reconeixement. Qualsevol modificació que alteri l’objecte  de l’explotació comporta la pèrdua de l’exempció.

Des de l’1 de gener de 2015 el reconeixement del benefici de l’exempció no caduca sempre que es mantinguin en tots el termes els requisits pels quals es va reconèixer el benefici de l’exempció.  

Model de sol·licitud canon de sanejament d’aigües (sol·licitud d’exempció) a l’ apartat  “Descàrrega d’impresos i formularis” de www.atib.es . A  la sol·licitud s’ha d’adjuntar:

  •  Si es tracta d’ explotacions agrícoles, ramaderes, forestals o mixtes:certificat  d’inscripció en el Registre General d’Explotacions Agràries de les Illes Balears o bé document acreditatiu expedit per la Conselleria d’Agricultura.
  •  Si es tracta d’entitats públiques que presten serveis d’extinció d’incendis: certificació acreditativa del local o locals afectes al servei i una relació de punts de connexió per a preses d’aigües destinades al servei d’incendis.     


ZONES QUE NO COMPTIN AMB DEPURADORA EN SERVEI - BONIFICACIÓ OBJETIVA CÀNON SANEJAMENT D'AIGÜES

Bonificació del 50% sobre les quotes, fixes o variables,  meritades en el sòl urbà , en aquelles zones que no comptin amb depuradora en servei . En sòl no urbanitzable , s’aplicarà  una bonificació del 50% sobre les  esmentades quotes.

Model de sol·licitud canon de sanejament d’aigües (bonificació objectiva) a l’ apartat de “Descàrrega d’impresos i formularis” de www.atib.es .A la sol·licitud s’ha d’adjuntar una certificació acreditativa de mancança del servei de depuració  o una certificació de qualificació del sòl, així com el darrer rebut  o factura pel servei  d’aigua.     
 


UNITAT FAMILIAR - BONIFICACIÓ EN EL CÀNON DE SANEJAMENT D'AIGÜES SEGONS INGRESSOS (BONIFICACIÓ SUBJECTIVA)

Bonificació  del 75 % de la quota fixa corresponent a habitatges, quan el contribuent no disposi d'ingressos anual atribuïbles a la unitat familiar superiors al salari mínim interprofessional multiplicat pel coeficient 1'25. Quan diversos membres d’una unitat familiar obtinguin ingressos, els del perceptor principal es computaran pel seu import íntegre i els ingressos dels membres restants de la unitat familiar  pel 50% del seu import . 

Els requisits exigits s’han d’haver complit dins l’any natural anterior al que se’n sol·liciti l’aplicació

Aquesta bonificació no s’estendrà a més d’un habitatge dels posseïts pel seu titular. 

Model de sol·licitud canon de sanejament d’aigües (bonificació subjectiva)  a l’ apartat  “Descàrrega d’impresos i formularis” de www.atib.es . S’ha d’adjuntar la següent documentació:

Del sol·licitant: fotocòpia DNI, fotocòpia darrer rebut o factura pel servei d’aigua del sol·licitant , qualsevol document que acrediti beneficis fiscals.

Per cada membre de la unitat familiar: certificat de convivència expedit per l’Ajuntament, certificat de l’Administració Tributària en cas de no presentar declaració IRPF o còpia de la declaració de IRPF del darrer any de tots el membres de la unitat familiar.


FUGUES D’AIGUA EN CONSUMS DOMÈSTICS RELATIUS A HABITATGES I DE CONSUMS RELATIUS A ESTABLIMENTS HOTELERS O CATEGORIES EQUIPARABLES - CANON DE SANEJAMENT D'AIGÜES

En aquest cas l’aplicació i el càlcul de la quota variable, prèvia acreditació de la fuga i del pagament del cànon, corresponen a l’Administració tributària.

En els casos de fugues d’aigua, el consum que s’ha de tenir en compte per l’aplicació de la quota variable en funció de l’escala per blocs és la mitjana del consum corresponent als 12 mesos immediatament anteriors. Sobre la diferència entre el consum efectiu i la mitjana esmentada s’aplica la quota variable general.

Per sol·licitar la devolució de part de la quota variable del cànon que resulti amb l’aplicació de la quota variable en cas de fugues s’han de presentar els models “cànon de sanejament d’aigües (sol·licitud de devolució d’ingressos indeguts)” i “Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades” i adjuntar la documentació següent:

  • Rebuts que incloguin la quantitat a retornar.
  • Informe de l’empresa subministradora on consti el reconeixement de la pèrdua o fuita d’aigua , la data en què s’ha produïda i la quantitat d’aigua (m3) que s’estima abocada per aquest motiu. L’empresa ha de certificar l’ingrés de les quotes del cànon de sanejament d’aigües del període pel titular del subministrament, així com que no ha fet cap devolució posterior i que les esmentades quotes s’han declarades i ingressades al Govern de les Illes Balears.
  • Còpia dels rebuts del darrer any anterior al període pel qual es sol·licita la devolució.
  • Factura i data de reparació.

A l’ apartat “Descàrrega d’impresos i formularis” de www.atib.es hi ha els models “cànon de sanejament d’aigües (sol·licitud de devolució d’ingressos indeguts)” i “Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades”.


Exemple de càlcul de la quota variable

Dades de la factura o rebut mensual de l’any 2016 pel qual es sol·licita la devolució:

  • Aigua facturada en el període = 250m3
  • Quota variable repercutida és de 392,07euros amb el següent detall.

Quota variable

M3

Euros/m3

Euros

Bloc 1: entre 0 i 6m3/mes

6

0,285924

1,715544

Bloc 2: més de 6 i fins 10m3/mes

4

0,428835

1,715340

Bloc 3: més de 10 y fins 20m3/mes

10

0,571848

5,718480

Bloc 4: més de 20 i fins 40m3/mes

20

1,143696

22,873920

Bloc 5: més de 40m3/mes

210

1,714516

360,048360

Total quota variable

250

392,071644


Altres dades:

  • L’empresa subministradora informa que la quantitat d’aigua estimada per pèrdua o fuga és de 200m3.
  • La mitjana del consum corresponent als 12 mesos immediatament anteriors a la factura o rebut de la fuga d’aigua és de 50m3.


Càlcul de la quota variable amb les dades anteriors:

Part de la quota variable en funció de l’escala per blocs:


Quota variable

M3

Euros/m3

Quota variable €

Bloc 1: entre 0 i 6m3/mes

6

0,285924

1,715544

Bloc 2: més de 6 i fins 10m3/mes

4

0,428835

1,715340

Bloc 3: més de 10 i fins 20m3/mes

10

0,571848

5,718480

Bloc 4: més de 20 i fins 40m3/mes

20

1,143696

22,873920

Bloc 5: més de 40m3/mes

10

1,714516

17,145160

Total quota variable por blocs

50

49,168444


Part de la quota variable en funció de la quota variable general:


Quota variable

M3

Euros/m3

Quota variable €

Quota variable general

200

0,294787

58,957400


La quota variable calculada amb aplicació de la tarifa de fugues d’aigua és, en aquest exemple, de 108,13euros:


Quota variable

M3

Quota variable €

Total quota variable por bloques

50

49,168444

Quota variable general

200

58,957400

Quota variable total

250

108,125844


Import de la devolució de la quota variable del cànon de sanejament d’aigües:


Quota variable repercutida en factura

392,07€

Quota variable calculada amb aplicació tarifa de fugues d’aigua

108,13€

Import quota variable a tornar

283,94€

 


AJORNAMENTS I FRACCIONAMENTS

1. L'ajornament o fraccionament de deutes tributaris pot sol • licitar tant en període voluntari com en període executiu d'ingrés. Es tracta de sistemes de planificació dels deutes tributaris, dels quals el contribuent pot fer ús quan la seva situació economicofinancera, discrecionalment valorada per l'Administració tributària, li impedeixi transitòriament efectuar el pagament en el termini establert. Per a la seva sol • licitud es pot emprar el formulari que l'Agència Tributària posa a la seva disposició, i que es pot obtenir a les oficines de l'Agència Tributària de les Illes Balears (más información) així com en aquest portal en la pàgina de Models i formularis.

2. Els documents annexos que han d'acompanyar la sol • licitud varien en funció de l'import del deute:

A. Per deutes d'import igual o inferior a 18.000,00 €:

  • Sol•licitud degudament emplenada
  • Còpia del NIF del subjecte passiu.
  • Documentació acreditativa de la representació, si s'escau.
  • Còpia de la liquidació i el document de pagament quan es tracti de liquidacions practicades per l'Administració Tributària
  • Còpia de l'autoliquidació, si escau
  • Documentació acreditativa de la capacitat econòmica del deutor:

a) En el cas de persones físiques: última nòmina o pensió percebuda, última declaració de la renda presentada, justificant d'estar en situació d'atur, extracte de compte, etc.

b) En el cas de persones jurídiques: últimes Comptes Anuals dipositades en el Registre Mercantil; última declaració de l'Impost sobre Societats presentada.

B. Per deutes d'import superior a 18.000,00 €

  • Atès que, en aquest cas, s'ha de garantir el deute perquè pugui obtenir un ajornament o fraccionament d'aquesta, la sol•licitud haurà d'acompanyar, a més de per la documentació referida en el punt anterior, per la següent:

    a) Compromís exprés i irrevocable d'aval solidari d'entitat de crèdit o societat de garantia recíproca.

    b) Si no hi aval, podrà oferir en garantia hipoteca immobiliària unilateral a favor de l'ATIB, en aquest cas s'ha de presentar la documentació:

    b1) Justificació documental de la impossibilitat d'obtenir l'aval o certificat d'assegurança de caució.

    b2) Informació registral actualitzada del bé o béns immobles oferts en garantia (certificat registral o nota simple informativa).

    b3) Valoració dels béns oferts en garantia efectuada per empreses o professionals especialitzats i independents.

3. Ha de tenir en compte el següent:

  • No s'admetran sol • licituds de deutes inferiors a 200,00 €
  • La periodicitat dels pagaments (mensual, bimensual, trimestral...) queda a criteri de l'òrgan que resolgui, si bé, per regla general, no s'estableixen períodes superiors al trimestre en els casos de concessió per mes de 6 mesos
  • Si en la sol•licitud no s'aporta algun dels documents relacionats anteriorment l'Administració tributària pot requerir perquè els aporti en un termini màxim de 10 dies
  • Si el deute supera els 18.000,00 €, en cas de concedir un ajornament o fraccionament d'aquesta, haurà de constituir la garantia en el termini de dos mesos (tributs cedits) o de 30 dies (tributs propis) comptats des de la notificació del acord de concessió.
  • La garantia, en cas de ser necessària, ha de cobrir l'import del deute en període voluntari, dels interessos de demora que generi l'ajornament, més un 25% de la suma d'ambdues partides

4. Hi ha uns procediments especials d'ajornaments o fraccionaments en l'impost de successions i donacions. En concret podem distingir dos supòsits:

A. Liquidaciones practicadas por la Administración.

a) Ajornament de fins a un any quan entre els béns inventariats no es trobin béns de fàcil realització. Garantia: no requereix. Interessos: sí, el de demora

b) Fraccionament fins a 5 anys quan entre els béns inventariats no es trobin béns de fàcil realització. Garantia: si requereix. Interessos: sí, el de demora

c) Ajornament de fins a 5 anys quan els béns transmesos siguin empreses individuals, negocis professionals o participacions en entitats a què sigui aplicable l'exempció de l'impost del patrimoni en l'article 4.8.2 (en línies generals l'exempció es compleix quan: 1. Percentatge de participació arribi o superi el 15% del capital o el 20% conjuntament amb el cònjuge, ascendent, descendent o col • lateral de 2 º grau, 2. Que l'adquirent vingués exercint tasques de direcció, 3. Que la retribució per això sigui de més del 50% dels rendiments del treball i activitats econòmiques). Garantia: si requereix. Interessos: no s'apliquen.

d) Fraccionament en 10 terminis semestrals, quan vençut l'ajornament de l'apartat c) anterior així se sol • liciti. Garantia: si requereix. Interessos: si, l'interès legal dels diners.

e) Ajornament de fins a 5 anys en la transmissió de l'habitatge habitual del causant sempre que l'hereu o legatari sigui respecte del difunt, cònjuge, descendent, ascendent o col•lateral major de 65 anys que hagi conviscut amb el mateix durant els dos anys anteriors al mort. Garantia: si requereix. Interessos: no s'apliquen.

f) Fraccionament pel nombre d'anys que es percep la renda temporal d'una assegurança de vida, sempre que el mort sigui al seu torn contractant o assegurat en l'assegurança col•lectiu. Garantia: no requereix. Interessos: no s'apliquen.

g) Fraccionament per 15 anys quan es percep la renda vitalícia d'una assegurança de vida, sempre que el mort sigui al seu torn contractant o assegurat en l'assegurança col•lectiu. Garantia: no requereix. Interessos: no s'apliquen.

B. En les autoliquidacions es poden aplicar les modalitats a) ib) de l'apartat anterior quan es verifiquin els requisits establerts per a aquests i la sol•licitud es realitzi dins dels 5 primers mesos del termini establert per al seu ingrés.

RECURS DE REPOSICIÓ

L'objecte del recurs de reposició, és a dir, els actes que poden ser impugnats mitjançant el mateix, són tots els actes de l'Administració tributària els seus susceptibles d'impugnació en via economicoadministrativa. És un procediment voluntari d'impugnació d'una decisió de l'administració, previ a la reclamació economicoadministrativa, amb la que no pot simultaniejar-se.

Respecte a la legitimació, es preveu que als legitimats i interessats en el recurs de reposició els seran aplicables les normes establertes a l'efecte per a les reclamacions economicoadministratives.

L'òrgan competent per conèixer i resoldre el recurs de reposició serà l'òrgan que hagi dictat l'acte administratiu impugnat.

El termini per a la interposició d'aquest recurs serà d'un mes contat a partir de l'endemà al de la notificació de l'acte objecte del recurs o del dia següent a aquell que es produeixin els efectes del silenci administratiu.

En aquest Portal pot trobar un model de recurs de reposició en la pàgina de Models i formularis.

Contra la resolució del recurs de reposició únicament es pot interposar reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal economicoadministratiu Regional en les Illes Balears (carrer Gaspar Sabater, 3, 07010 Palma), o davant la Junta Superior d'Hisenda de les Illes Balears (carrer Palau Reial 17, 07001, Palma) segons l'objecte de la reclamació sigui siguin impostos estatals cedits a la Comunitat Autònoma o tributs propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (o tributs locals la recaptació de la qual hagi estat delegada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).

Contra la resolució d'un recurs de reposició no pot interposar-se un altre cop un nou recurs de reposició.



RECLAMACIÓ ECONOMICOADMINISTRATIVA

La reclamació economicoadministrativa és una procediment d'impugnació contra els actes de l'administració tributària o contra la resolucions d'un recurs de reposició, encara en via administrativa, i la resolució de la qual dóna pas a la via contenciosa administrativa davant els Tribunals de Justícia.

Amb caràcter general són reclamables els actes que provisional o definitivament reconeguin o deneguin un dret o declarin una obligació i els actes de tràmit que decideixin directa o indirectament el fons de l'afer o posin terme a la via de gestió.

Respecte a l'òrgan competent davant el qual ha d'interposar-se la reclamació, cal distingir dos casos diferents:

a) La Junta Superior d'Hisenda de la Illes Balears (carrer Palau Reial 17, 07001 Palma), és competent si es tracta de tributs propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (o tributs locals la recaptació de la qual hagi estat delegada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).
b) El Tribunal Econòmic Administratiu Regional en Illes Balears (carrer C/ Gaspar Sabater, 3, 07010 Palma), és competent per als tributs estatals cedits a la Comunitat Autònoma (Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, Successions i Donacions, Patrimoni).

El termini d'interposició és d'un mes a comptar, en general, des de l'endemà a aquell en què hagi estat notificat l'acte impugnat o que es produeixin els efectes del silenci administratiu o des de o que quedi constància de la realització o omissió de la retenció o ingrés a compte, de la repercussió motiu de la reclamació o de la substitució derivada de les relacions entre el substitut i el contribuent.

El procediment haurà d'iniciar-se per mitjà d'un escrit que, ben podrà limitar-se a sol·licitar que es tingui per interposada, identificant el reclamant, l'acte o actuació contra el qual es reclama, el domicili per a notificacions i el tribunal davant del qual s'interposa o, ben acompanyar les al·legacions en què base el seu dret. L'escrit d'interposició es dirigirà a l'òrgan administratiu que hagi dictat l'acte objecte de la reclamació que ho remetrà al tribunal competent en el termini d'un mes junt amb l'expedient corresponent, a què es podrà incorporar un informe si es considera convenient. En aquest Portal pot trobar un model de reclamació econòmic administrativa en la pàgina de Models i formularis.

No obstant això, quan l'escrit d'interposició inclogués al·legacions, l'òrgan administratiu que va dictar l'acte podrà anul·lar totalment o parcialment l'acte impugnat abans de la remissió de l'expedient al tribunal dins el mateix termini d'un mes, sempre que no s'hagués presentat prèviament recurs de reposició; en aquest cas, es remetrà al tribunal el nou acte dictat junt amb l'escrit d'interposició.

La interposició d'una reclamació econòmic administrativa no suspèn l'ingrés del deute tributari, sinó que la suspensió ha de sol·licitar-se expressament davant la Conselleria d'Economia Hisenda i Innovació o l'òrgan econòmic administratiu davant del qual s'ha presentat el recurs i ha d'aportar-se un aval, o fiança de caràcter solidari, constituït per un banc, caixa d'estalvis, cooperativa de crèdit o societat de garantia recíproca. La garantia haurà de cobrir l'import del deute recorregut i l'interès de demora per tot el període en què es mantingui la suspensió. La suspensió tindrà vigència fins a la finalització de la via economicoadministrativa, excepte en el cas en què s'acudeixi posteriorment a la via contenciosa administrativa. En aquest cas la suspensió es mantindrà fins que recaigui la corresponent sentència judicial.

El procediment haurà de finalitzar en el termini d'un any comptat des de la interposició de la reclamació. Transcorregut el qual l'interessat podrà considerar desestimada la reclamació a fi d'interposar el recurs procedent, el termini del qual es comptarà a partir del dia següent de la finalització de l'esmentat termini d'un any.
Gestions i pagament per via telemàtica